Национална кулинарна купа на България 2013
Шестото издание на Националната кулинарна купа на България ще се проведе от четвъртък 18 април до събота 20 април 2013 в палата на Международния панаир Пловдив.
Сладки, меки, съблазняващи и задоволяващи тайни желания, сметановите (cream) ликьори с изключително голям успех, се наместиха на пазара на алкохолни напитки. За кратко време те се превърнаха в прекрасни десерти и диджестиви, измествайки редица други напитки.
Няма да крия, че държа винаги бутилка Baileys в къщи, не само защото съпругата ми харесва това питие, но и защото ми предоставя чудесна алтернатива за приготвянето на бърз и изискан десерт. Сложете няколко топки обикновен сладолед полейте с малко от ликьора, поръсете с предварително грубо строшени ядки или бисквити и готово, прекрасен десерт за 5 минути, приготвен пред очите на гостите Ви.
Въпреки че сметановите ликьори или поне тези, които си струват са много малко, те заслужават специално внимание и разбира се отделна група. Както винаги има нещо или някой, който започва всичко. Тук без съмнение това е Baileys Irish Cream. За последните 35 години това е може би най-успешната алкохолна напитка на столетието и най-продавания ликьор на планетата. Създаването му е абсолютна противоположност на марки като Chartreuse и Benedictine, защото в него няма нищо от античното наследство. Той е дете на технологиите на 20 век. Хубавото при него, освен че е вкусен е, че е чист природен продукт, без никакви изкуствени добавки и въпреки това няма да ви вкисне в бутилката.
Успеха, разбира се води до експлозия от нови напитки, някои истински сполучливи, други пълни безсмислици от рода на «аз също искам дял от пазара», трети абсолютни химии. Велики и прекрасни марки ликьори като Tia Maria, Grand Marnier, Cointreau и др., създадоха версии на именитите си продукти, в сметанов вариант. Самият факт, че ги няма все още на българския пазар говори за слабият им успех. Това се дължи най-вече на факта, че хората ги харесват такива каквито са си, без клонинги и вариации. Въпреки това редица марки успяха да се наложат със своята креативност и продукти с уникални характеристики.
Една от тях, която със сигурност ще има плодотворно бъдеще, е Южноафриканската марка Amarula (Амарула). Тя се произвежда чрез дестилиране на плодовете на дървото марула. Самият дестилат отлежава три години в дъб, преди да бъде смесен с прясна млечна сметана. Освен превъзходния си вкус, тази напитка е и афродизиак.
Друг представител идва от Германия и печели редица награди в международни конкурси. Товае Dooley’s Original Tofee & Vodka (Дулис тофи и водка). Той е много лек крем ликьор с превъзходен карамелен вкус.
Този тип вкусни ликьори, не са запазена марка само на по-хладните ширини. Страни с много по-топли климатични показатели също имат добри постижения. Испания и дори Карибите са родина на интересни марки като Ponche Cuba (Понче Куба) от Барбадос и испанския Gran Duque d’Alba (Гранд Дюк де Алба).
Притегателната сила на тези ликьори се основава най-вече от факта, че те са много леки за пиене, с ниско алкохолно съдържание (Ponche Cuba е само с 9 об. % алк.), меки и сладки. В много случаи те се възприемат като алкохолни млечни шейкове. ВНИМАНИЕ! Те са доста изкусителни, но определено трябва да се съобразявате с количеството. Внимавайте също така и с избора на марка. Не се доверявайте на евтините, те определено крият неприятности. В реалната икономика няма такова нещо като евтино и хубаво!
Със сигурност всеки един ликьор поместен в тази група има интересна история за разказване. Може да я прочетете, но за да изберете своя фаворит, ще трябва да ги опитате. Те може би няма да привлекат вниманието на всеки, но ще останат и занапред по рафтовете на баровете като самостоятелни напитки или като съставки на вкусни коктейли
Наздраве!
Шестото издание на Националната кулинарна купа на България ще се проведе от четвъртък 18 април до събота 20 април 2013 в палата на Международния панаир Пловдив.